lördag 4 februari 2012

Spring för livet

"Acceptera att du har en hjärna skapad för en så där två miljoner år sedan. Då handlade det om att springa om man mötte något jobbigt, som ett vilddjur. Därför såg binjurarna till att spruta ut en massa adrenalin i blodet så det skulle bli fart. Nu springer vi ju oftast inte när vi blir  rädda, och därför stannar adrenalinet kvar i blodet och vi mår dåligt. Så blir du rädd, orolig och stressad, gå en promenad eller bara rör lite på benen. Då blir man gladare!" Eva Funck


Eva Funck, jag blir glad av att se henne,
det strålar glädje om henne. Bild från svt.se
 
Härligt med lördagmorgon! Och jag sitter faktiskt fortfarande i pyjamas utan att ha ångest. Jag är en sådan som vill att allt ska vara i ordning och reda och ungefär som att det finns ett facit att leva efter och det ska jag följa till punkt och pricka. Men jag är så glad för jag börjar inse att det finns inget facit, jag bestämmer själv hur jag vill ha det, som jag har i min "header", "Jag är mitt livs skapare", och det är en lättnad. Men jag har en lång väg kvar jag tror fortfarande ofta att det finns ett rätt och fel och jag är så rädd för att jag ska göra fel, rädd för att andra ska tycka att jag är konstig eller så. Men skam den som ger sig, jag kämpar på med mitt inre.

Oj, blev lite "djupsnack" där men det är skönt att skriva av sig :). Sitter och tittar ut genom köksfönstret och det ser ut som en fantastisk vinterdag och jag skulle vilja ut på en mysig utflykt med barnen men tyvärr är det -20 grader så det blir nog inget av det. Som tur är så har vi bestämt att det blir lek med kompisar lite senare idag och gott fika ska vi också se till att det blir!



Så här ser det ut nu när man öppnar ytterdörren hos oss.
Vi hade en jättestor gran på tomten som tyvärr blåste omkull
när stormen härjade här, så det är det ni ser som
ligger "och skräpar". Dörren åkte snabbt igen för
brrrrrrr vad kallt det var. Tacksam att jag har
det så varmt och gott här inne!


Ha en fin lördag!

Kram Jennifer
 

11 kommentarer:

  1. Du har rätt det finns definitivt inget facit, jag tror man alltid gör så gott man kan och försöker göra det som känns absolut rätt i sig själv.
    Då kan man aldrig råka ut för känslan att man gjorde fel, för just då i det ögonblicket gjorde du det du kände var rätt, det fanns inget annat val.

    Jäklar nu blev det 'djupsnack' här med!!! Men vet du man lär sig med åren och blir tryggare och tryggare med tiden - och det känns underbart skönt!

    Neej nu ska åter till den lättsinniga delen av livet...ommöblering av vardagsrummet!!!
    Fin lördag till dig med//åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för djupsnacket :). Lycka till med ommöbleringen och ha en skön lördag! Kram Jennifer

      Radera
  2. Lite djupsnack är aldrig fel... om man har rätt som du har... Bra skrivit! Ha en skön lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fru Sederblad, ha en riktigt skön lördag du med! Kram Jennifer

      Radera
  3. Hej hittade hit i dag, vilken fin blogg du har och kloka tankar! Visst är det skönt när man kommer så långt att man styr över sitt eget liv, gör det man själv känner känns bra! Ha det gott kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Maria för din fina kommentar, blir varm i <3. Må så gott! Kram Jennifer

      Radera
  4. Jag gillar också Eva... och ordning och reda.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  5. Hittade din blogg idag och det första jag läser är precis så som jag själv känner!! Jag har också väldigt svårt att göra "fel" och tror att alla andra gör "rätt", men börjar nog komma en bit på väg. Läste några inlägg och såg också att vi läser samma tidningar :)
    Kram Agneta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi, hi kul! Välkommen hit, hoppas du kommer tillbaka :). Kram Jennifer

      Radera
  6. Visst är hon härlig, Eva, så tydlig och spännande så barnen sitter klistrade och får i sig en massa klokskap och kunskap. vi har ofta många härliga diskussioner om programmet efter barnen sett det. All ny kunskap ger många nya frågor, det tycker jag om. Även om man inte alltid har några svar, det blir ofta en del googlande för att hitta svar på barnens frågor.....

    Bra att vara nöjd, och inte bry sig om alla andra, det är du som lever ditt liv, inte någon annan...

    Ha en bra dag!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi, hi, ja det är tur att google finns :). Ha en bra dag du med Pernilla! Kram Jennifer

      Radera

Tack fina för din kommentar!