onsdag 15 februari 2012

H*lvet#s, j¤vl*......

"Svordomar kan ha en smärtlindrande effekt"

Jag läste precis att ny forskning från Neuro Report Journal har bevisat att svordomar kan ha en smärtlindrande effekt, känn på den :)! Det är alltså inte helt galet när de där orden flyger ur munnen på en när man slår tårna i tröskeln eller när man trampar på lego. Tydligen så ska svordomarna fungera som en "alarmklocka" som frigör adrenalin och det in sin tur lindrar smärtan.

Men idag har jag inte haft anledning att svära alls, jag är så nöjd och tacksam över min fina och duktiga son. Vi har varit på utvecklingssamtal i skolan och jag går därifrån med ett leende på läpparna, min underbara, goa, gosse som blir tonåring i år är så duktig! Men tänk trots att allt är bra så kommer det ändå en oroskänsla, tänk om han ställer för höga krav på sig och om det blir för jobbigt för honom, jag vill ju att han ska må bra och ha roligt och självklart också att det ska gå bra i skolan. Ja, jag antar att jag får göra mitt bästa att stötta när stöttning behövs, lyssna när "lyssning" behövs, men det är inte lätt att få till det så bra alltid när det finns två småttingar också, jag känner mig otillräcklig ibland. Jobbig känsla som jag antar att de flesta känner ibland. 

Efter utvecklingssamtalet hämtade vi småttingaran från dagis lite tidigare och åkte till ett mysigt kafé i trakten. Det blev glass till de små, ja det spelar ingen roll att det är vinter de vill alltid ha glass när vi är där, semla till äldtse sonen och en smarrig chokladboll till moi!


"Kan vi få mat nu då mamma?" kommer lillgossen och säger, "ja sluta blogga nu" hakar storgossen på :)

Ha en toppenkväll!

Kram Jennifer

13 kommentarer:

  1. Vilken duktig kille! Hoppas du är stolt som en tupp över honom ;-). Och vad mysigt ni verkar haft det...

    SvaraRadera
  2. Härligt när det går bra för barnen i skolan, men jag förstår dina tankar. Vår son har fruktansvärd prestationsångest emellanåt och det är jätte svårt att veta vad man ska säga alla gånger. Som du skriver, man får finnas där och stötta dem så gott man kan.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Gott med lite mysfika,,,,
    kram och härlig kväll
    sandra

    SvaraRadera
  4. Hahaha, vad bra då. Då kan man lika gärna fortsätta att svära:)) Ja det är inte lätt med barnen. Jag har en 15-åring som tycker allt är pest nu. HGoppas bara att han fortsätter i sklan som han brukar och inte faller ifrån. Det gäller att ha koll på dom. Stor kram Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man är ju rädd att det ska komma något bakslag, men man får stötta så gott man kan och hoppas att det håller i :). Kram Jennifer

      Radera
  5. Vad härligt att det går bra i skolan. Man blir ju så glad som förälder.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  6. JäVlAr vilken härlig dag ni verkar haft ;)

    Kram
    M.

    SvaraRadera
  7. Kul att det går bra för din äldsta kille. Alltid skönt att höra som mamma!
    En riktig mysdag verkar ni haft, skönt!

    SvaraRadera
  8. Den där undersökningen ska jag ta till när det råkar flyga saker ur munnen och barnen tittar strängt på mig nästa gång den där tån eller något annat råkar illa ut...... Fast, då lär ju barnen använda den också??!!! Det är kanske mindre bra!!! Fast skönt att veta att det gör någon nytta när det händer och man ändå står där med onda ögat från barnen...

    Så skönt att höra att allt går bra, det är ju en ständig oro, det där med barnen, hur går det för dem, hur trivs de i skolan, har de "rätt" umgänge så det inte går åt fel håll, vad kan jag göra för att stötta osv. osv. det tar aldrig slut.

    Njut av att du fick bekräftelse av att det går bra, och försök oroa dig så lite som möjligt.

    Härlig mysfika!

    Ha en bra torsdag!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Pernilla för din fina kommentarer de värmer så! Jag önskar dig en riktigt bra dag! Kram Jennifer

      Radera
  9. Svordomar och smörtlindring. Såg ett program på tv om just det. De testade om det funkade genom att mäta smärtan (elektroder och grejs). Och jämförde smärtans grad vid svordomar, iinte svordomar och så vidare. Och det visae sig faktiskt ha en ganska stor betydelse. Smärtan blev markant mindre/perosnen klarade mer smärta när han svor som en borstbindare. Så det är HEEEElt okej att svära när det gör ont!

    SvaraRadera

Tack fina för din kommentar!