onsdag 22 februari 2012

Musik

"Maxa träningen med musik. Rytmer och toner får snurr på kroppen, både mentalt, emotionellt och kroppsligt. Lär dig använda musiken strategiskt- så får din träning en rejäl skjuts." Citat från tidningen Leva PS! nr 3 2012, text av Anders Calderon 


Man skulle kanske ha sig ett par nya färgglada hörlurar till träningen :)
Bild lånad här

Det stod i inlägget att det är bra att lyssna på musik före passet för att komma i stämning, under passet för att maxa prestationen och efter passet för att varva ner. Det har visat sig att musiklyssning under träning kan öka uthålligheten med upp till 15%, häftigt!
Jag har alltid musik när jag tränar, jag tycker faktiskt att det går lättare, men nu har jag kört med samma spellistor länge så skulle behöva fixa några nya, någon som kan tipsa om lite härlig träningsmusik?

Ja nu är det bara ca 2 1/2 månad kvar tills det är dags för Göterborgsvarvet, jag hoppas att det snart blir bra väglag så att det går bra att springa ute!




Kanske en sko i "glädjefärg" kan hjälpa till med motivationen.
Bild lånad här

Ha en toppenskön onsdagkväll alla härliga!

Kram Jennifer

26 kommentarer:

  1. Ska du springa Gbg-varvet?
    Här har det regnat och varit 7 grader varmt idag, så nu går det nog springa var som helst. Kan nog vara ganska blött i skogen, men men. Hoppas på att kunna ta en runda till helgen igen. Börjar längta!:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamen det ska jag :). Ibland är det härligt att få längta till löpningen, jag hoppas att du blir frisk så att du kan ut på en runda i helgen! Kram Jennifer

      Radera
    2. Då är vi två!;)
      Funderar på att börja ha musik när jag ska springa längre för att hålla uppe tempot, men annars tycker jag att det är ganska skönt att springa utan musik. Skönt att bara rensa hjärnan o höra naturens ljud.
      Kram

      Radera
    3. Åh, vad roligt, då får vi peppa varandra! Kram

      Radera
  2. Hej vännen! Vad duktig du är som laddar till Göteborgsvarvet! Jag har också tänkt börja springa lite, men bara här hemma:) Må så gott kram från Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt skönt att springa, jag har alltid hatat att springa men på något konstigt sätt så gillar jag det nu :) det är ett bra sätt att rensa hjärnan! Kram Jennifer

      Radera
    2. Det där svaret hade jag kunnat skriva exakt likadant!:)
      Kram

      Radera
  3. Hej, musik i lurarna under löprundan är det viktigaste för att håll ork och tempo uppe! :) Spotifylistan finns alltid laddad och klar! :)

    Önskar dig en fortsatt fin kväll! Kram Linnéa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Linnéa, önskar dig en bra torsdag! Kram Jennifer

      Radera
  4. Hej!
    Oj, vad många inlägg jag har missat....
    Ser att du också får vabba, hoppas de små liven är bättre nu.

    Citatet från Jonny Depp är ju klockrent! Så är det verligen.
    Ha en bra torsdag.
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sjuklingar här fortfarande, men idag har vi en snäll farmor som tar hand om dem :). Ha en riktigt bra torsdag du med Anna! Kram Jennifer

      Radera
  5. Godmorgon!

    Roligt att du kikade in hos mig efter mitt besök hos dig.
    Du är välkommen tillbaka!

    Hoppas ni är friska igen! Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha :)! Fortfarande sjuklingar, men idag får de vara hos sina snälla farmor. Ha en riktigt bra dag! Kram Jennifer

      Radera
  6. Ååå vad kul att jag hittade hit!! :) En jogging kompis! ;)

    Väldans snygga lurar... Såna vill man ju ha!

    Jag gillar att ha lite glad musik med lite fart i öronen när jag springer... Tex. All this way med Idol-Amanda, We found love med Rihanna... :) Eller lite låtar från Så mkt bättre med E-type ...


    Lycka till med löpningen!!!

    Kram J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var roligt att du hittade hit :). Tack för lite låt-inspiration, de ska lyssnas på ikväll!

      Ha det bra! Kram Jennifer

      Radera
  7. Hej!

    Det där gillar jag, att låta musiken flöda och göra gott. Just under träning är det faktiskt helt magiskt.

    Jag vill också börja löpträna, det var så många år sedan så självförtroendet svajar. Just nu tränar jag spinning men hoppas på att våga börja springa när det blir ljusare och mindre halt.

    Snyggt trägolv ni har, lyllos ;)

    kram Madeleine :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig tyckt om att springa förut på grund av prestationsångest, men nu har jag lärt mig att jag behöver inte springa fort, jag springer för att må bra, och då går det lättare :).
      Spinning är ju jätteroligt och bra träning, extra roligt när det är riktigt bra musik ;). Kram Jennifer

      Radera
  8. Göteborgsvarvet???? Imponerad! Är du så vass på att springa?? Vet inte om några spellistor i världen skulle få mig att lyckas med ett sådant projekt!

    Tycker verkligen att du är värd några coola skor....

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det är inte så mycket att vara imponerad över, jag har ju inte nämnt något om hur fort jag springer, några skulle säkert kalla det för att jag lunkar ;). Ha det gott! Kram Jennifer

      Radera
  9. Sv; Vad bra att du fick lära dig ngt nytt :P Nu är det bara börja spritsa med de där tyllarna! ;)

    Tycker att musik är grymt viktigt till mkt jag gör. Det sätter stämningen, ger energi och glädje!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Försökte använda mig av tyllar när jag gjorde semlor men gav upp och slafsade på grädden med sked istället ;)!

      Radera
  10. Visst ger musik en extra kick så viktigt med bra musik när man tränar.....
    härligt att du ska springa, sprang själv för 10 år sedan...
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  11. Du skulle varit här och sprungit i de branta backarna i Puerto Rico ;-)... eller inte ;-)...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske vore bra uppladdnig inför Lindingöloppet i höst, för då behöver jag backträning ;).

      Radera
  12. Imponerad! Har aldrig tagit mig igenom ett längre lopp än Lidingö tjejlopp! Förra året hade jag halvmaran som mål (måste ha en piska när jag tränar)men det sket sig... blev en triathlontävling istället. Hur lägger du upp träningen inför ett långlopp??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja du Malin, jag lägger inte upp träningen på något särskilt sätt, men jag har bara sprungit ett långlopp och det är Lindingöloppet 30 km. Annars har jag bara sprungit milslopp någon enstaka gång. Jag har svårt att följa träningsprogram och tränar bara på som vanligt, ca 5 träningspass i veckan, antingen löpning eller spinning. Men inför årets Göteborgsvarv och Lidingölopp har jag tänkt att jag ska försöka träna lite mer långpass så att jag slipper lida så under loppen ;). När det börjar bli väglag ute att springa på har jag tänkt att köra ett långpass på ca 15-20 km i veckan, men vi får se hur det blir med det :).

      Radera

Tack fina för din kommentar!