torsdag 23 februari 2012

Lyckokatt

"Jag har en lyckokatt i famnen,
den spinner lyckotråd.
Lyckokatt, lyckokatt,
skaffa mig tre ting:
skaffa mig en gyllne ring,
som säger mig att jag är lycklig;
skaffa mig en spegel,
som säger mig att jag är skön;
skaffa mig en solfjäder,
som fläktar bort mina påhängsna tankar.
Lyckokatt, lyckokatt,
spinn mig ännu litet om min framtid!
"
Dikt skriven av Edith Södergran


En spännande människa.
Bild lånad här

Har nästan helt glömt bort hur fantastiskt det kan vara att läsa dikter. När jag gick på gymnasiet fick vi välja en poet eller författare som vi skulle göra ett arbete om. Jag fastande då för den finlandssvenska poeten Edith Södergran. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som gjorde att jag fastnade så för hennes dikter, men jag tror jag upplevde dem lite mystiska och det finns både glädje och sorg i dem. Jag upplever det som att man tydligt märker hur hennes sjukdom speglas i dikterna och hur hennes liv har gått "upp och ner". Fast det är min tolkning och jag är ju inte direkt någon expert på dikter :), men jag tycker att det är det som är charmen med dikter att man kan tolka dem så olika.

Hugo
Tänk vad veckorna går, det är redan torsdag och alltså blir det till att bänka sig framför Biggest Looser ikväll, jag och sonen, maken tycker vi är lite knäppa som gillar det programmet ;).

Ha en skön kväll!

Kram Jennifer

Får visst gå in och redigera lite, sonen sa nu att det inte är Biggest Looser ikväll, det är visst friidrott, men det funkar fint det med :) 

5 kommentarer:

  1. Tack för din fina kommentar på min blogg.

    Det där med dikter har jag inte riktigt fastnat för, jag vet inte om skolan "förstörde" det.... man skulle tolka dikter och jag hade inte förmågan till det, "hittade" på lite tolkningar för att skolan SA och tvingade mig, men lyckades aldrig komma ner i något djup på dikter.

    Ska faktiskt låna någon diktsamling på biblioteket och göra ett nytt försök, det är kanske enklare nu när man har lite livsvisdom. Ska testa den diktskrivare du rekommenderar, tack!

    Ha en bra fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan vara svårt med dikter och man ska nog vara på rätt humör när man läser dem. Hoppas att du inte blivit "skadad" för livstid ;) utan att du kan njuta av vackra dikter :).
      Önskar dig också en riktigt bra fredag! Kram Jennifer

      Radera
  2. Åhh va roligt att läsa... Edith är min favorit oxå...gjorde ett arbete om henne i skolan...en intressant kvinna med mycket mystik runt om...det gillar jag.
    Ha en trevlig helg!
    Kram Erika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra någon mer som gillar henne :). Trevlig helg till dig också! Kram Jennifer

      Radera

Tack fina för din kommentar!