måndag 19 mars 2012

Vinn kampen mot stressen




Stress relief
Bild lånad här

"Vinn kampen mot stressen genom att ställa om hjärnan till ett positivt läge!"
Wow, det låter fantastiskt, hittade en intressant artikel om detta på tidningen Må Bra´s hemsida. Jag är en person som väldigt lätt stressar upp mig, det spelar ingen roll vad det är för saker, smått eller stort, jag är stressad ändå. När jag hämtar barnen från dagis är jag stressad och har bråttom hem, men varför? vi har för det mesta ingen tid att passa. När jag är ute och springer så springer jag med axlarna upp mot öronen och andas knappt och känner en stress i kroppen som att jag har bråttom, men det har jag ju inte. När jag är på jobbet känner jag mig i princip aldrig tillräckligt bra, vilket skapar stress, inte undra på att man blir stel och får värk i kroppen. Nej det är helt enkelt dags för mig att verkligen ta tag i problemet ooh göra något åt det.

 "De flesta problem som ångest, orostankar, dåligt samvete och nedstämdhet beror på att hjärnan blivit inställd på ständig stress....."
Laurel Mellin, forskare och docent i medicin med neuropsykologi som specialitet, har utvecklat en metod för känslomässig hjärnträning, EBT, Emotional Brain Training. Metoden går ut på att man själv lär sig att enkelt byta "spår" i hjärnan och skapa glädje och harmoni i din kropp och dina tankar. Mellin har skrivit en bok om detta som heter Wired for Joy, tror minsann att jag ska ta och läsa den :), någon av er som läst den?




 
Bild från www.adlibris.com

Hoppas ni haft en bra dag och må så gott utan stress!

Kram Jennifer

17 kommentarer:

  1. ja, visst stressar man runt helt i onödan. Så himla mycket tid man lägger på att hetsa upp sig över allt man ska hinna med, istället för att bara slappna av och vara i nuet. Gillar du boken ska jag minsann läsa det jag med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag får återkomma med en recension :)

      Radera
  2. Usch jag är också en sådan som alltid stressar,
    har nu fått starka instruktioner att jag måste lugna ner mig och inte stressa
    eller ha ångest, utan att ta det lugnt. Men det är inte alltid lätt när man
    har en sådan här personlighet:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte är det lätt, man måste ju liksom ändra på sin personlighet. Kram Jennifer

      Radera
  3. Fint inlägg! Boken låter jättebra, och jag har testat på liknande tankar och metoder.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja jag blev väldigt intresserad av den boken, måste nog "klicka" hem den :). Kram Jennifer

      Radera
  4. Ja stress kan ju ställa till det ordentligt för en, så man blir riktigt sjuk t.o.m.Var rädd om dig gumman. Kram Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har börjat inse att jag måste vara rädd om mig, då jag får olika tecken på att stressen börjar göra mig illa. Tack för omtanken! Kram Jennifer

      Radera
  5. Tack för tipset, ska föreslå den för mina arbetskamrater...Har två stycken som båda är hemma för stress och ångest.
    Jag ser och hör när de pratar att det mesta är negativt som rör sig i deras hjärnor.
    Själv försöker jag kämpa emot för att inte dras med i det negativa tankemönstret, men det kan vara svårt ibland....

    Vi jobbar på en skola, där stressnivån naturligtvis är hög, mycket ljud, stora krav från rektor och föräldrar, mm.

    Men med en positiv inställing till det hela går det lättare...
    Jag tycker jag har ett roligt jobb och trivs!
    Trevlig tisdag på dig!
    Ta det lugnt det ordnar sig, som de säger i Värmland det jag inte hinner idag tar jag en annan dag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag får tänka lite mer som en värmlänning :)! Jag har förstått att skolvärlden är stressig och det är bara att hoppas att det finns hjälp att få vid behov. Skönt att höra att du lyckas tänka positivt ändå! Må så gott och tack för din kommentar. Kram Jennifer

      Radera
  6. Axlarna uppe vid öronen känner man ju igen. Försöker verkligen att inte stressa, men ibland går det ju inte.
    Jobbigt när kroppen säger ifrån, men det gäller ju då att lyssna på den. Jag sover jätte dåligt när jag blir stressad och då gäller det att avboka så mycket jag kan i almanackan.
    Ta hand om dig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska du ha! Ja tänk att det ska vara så svårt att förstå kroppens signaler, men till slut kanske jag lär mig :). Kram Jennifer

      Radera
  7. Hej Jennifer!
    Jag tror att vi tjejer stressar upp oss lättare, jag känner igen mig. Sen jag var sjuk försöker jag tänka mer på det, jag har fått hjälp av psykolog eftersom jag blev sjukskriven igen för några år sen när allt skulle vara som "vanligt" igen och jag började jobba heltid. Positiva tankar och upplevelser är viktigt!!!
    Kram på dig!
    Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jag tror också att tjejer har lättare att uppleva stress, jag tror vi ställer högra krav på oss. Men vi får försöka att sänka kraven och tänka positivt! Må så gott! Kram Jennifer

      Radera
  8. Hej
    Det är inte lätt att komma undan stressen men som du säger varför stressa när man inte ens behöver stressa...
    Jag har lärt mig att en dag i taget och inte tänka på vad andra tycker och tänker utan att bara vara den man är...
    ha det så gott!
    kram
    sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej all stress kommer man nog alsdrig undan, men det gäller att se upp för kronisk stress. Och visst har du rätt man ska försöka tänka mindre på vad andra tycker och tänker. Må så gott! Kram Jennifer

      Radera
  9. Jag är en av dom som förlorade kampen mot stressen och blev riktigt sjuk. Bra att du är medveten om din stress och vilken skada den gör.
    Jag tyckte bara att jag var väldigt effektiv och flitig;) Ja, det var jag också och när jag sätter den sidan till har jag en alldeles för hög förmåga. Grejen är ju bara den att man kan inte köra på den växeln några långa stunder. Det tillsammans med att vara en kan-själv-människa är en livsfarlig kombo.

    Nu har jag jobbat hårt med mig själv och bestämt mig för hur jag vill leva och må. För att det ska funka måste jag hålla mig inom vissa ramar. Nu kan jag njuta av livet och många gånger får jag mer gjort nu när jag inte stressar och det bästa av allt är att jag är närvarande.
    Jag klarar inte stress på samma sätt som förut och jag måste planera så jag har ett luftigt schema och tid att göra ingenting. Sköter jag mig och mår bra klarar jag av kortare perioder av hög stress.

    Ta det lungt och ta hand om dig själv. Först då kan man ta hand om andra.
    Kram, Cicki!

    SvaraRadera

Tack fina för din kommentar!