tisdag 13 mars 2012

Mindfulness

Bild från adlibris


Har börjat läsa en bok "lycka nu, en praktisk guide i mindfulness" av Titti Holmer. Hon visar hur man kan använda mindfulness för att hantera bland annat, stress, ångest, smärta och ilska. Jag har inte kommit så långt ännu men jag tycker att det verkar vara en bra bok och det finns tips och övningar att prova på. Ett exempel på övning är sinnesnärvaro:

"Ta ett djupt  andetag. Var där du är. Här och nu. Se dig omkring. Titta bara, försök att inte tolka det du ser. Bara se ljuset.... formerna.... färgerna..... strukturerna.... Lyssna till ljuden. Om du vill kan du blunda. Försök att bara lyssna, utan att sätta ord på eller värdera ljuden. Lyssna på det som omger dig. Lyssna på tystnaden mellan ljuden....Rör vid något- vad som helst. Känn det. Känn hur det känns mot din hud. Var i upplevelsen utan att sätta ord på den. Känn struktur.... temperatur....form..."

En övning som syftar till att få tankarna att upphöra och bara vara här och nu med det du såg hörde eller kände. Jag har väldigt svårt för att vara här och nu, svårt att koppla bort tankarna. Jag lever alldeles för mycket i dåtiden och i framtiden. Funderar över sådant som redan hänt och grubblar över sådant som ligger i framtiden. Och till vilken nytta gör jag det? Det som har varit har ju redan varit och ingenting blir bättre över att jag ältar det fram och tillbaka, och det som ligger framåt i tiden kommer när det kommer och jag mår absolut inte bättre av att ta ut oro i förtid. Det är så lätt att säga men jag har svårt att efterfölja det, men jag är på G :).


Det finns vissa ställen där jag har lättare att bara vara
här och nu, och ett dessa ställen är här på Öland,
längtar dit!

Önskar er alla fina människor en härlig kväll! Har varit lite dålig på att titta in till er på ett par dagar, har inte riktigt hunnit med men jag återkommer, det lovar jag :)!

Kram Jennifer

 

11 kommentarer:

  1. Hej

    Jag har precis gått en ledarskapsutbildning där man pratade en del mindfullness. Väldigt intressant o nyttigt. De pratade mkt om att det är endast HÄR som man kan påverka. Inte då el sen. Fick lära mig lite övningar som är väldigt bra att ta till ibland.

    Kram o lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror det är riktigt nyttigt :). kram Jennifer

      Radera
  2. Spännande med litteratur som man känner talar till en och ger en nya insikter.

    Själv lever jag verkligen här och nu om jag jämför med tiden innan jag small in i väggen. Då var jag aldrig här och nu utan hela tiden på väg framåt. Jag tog mig aldrig tid att stanna upp och njuta av stunden och se allt det vackra runt omkring mig.

    Min utmattningsdepression förändrade det. Tack vare den fann jag ett bättre sätt att leva. I ett långsammare tempo och mer här och nu.

    Underbar bild av barnen vid kohagen! :)

    En fin onsdag till dig.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ofta är det så tycker jag, att har man varit in i väggen så vill man inte dit igen och då måste man lära sig att förändra sitt liv, sina tankar. Skönt att höra att du verkar ha fixat det! Ha en riktigt bra dag du med! Kram Jennifer

      Radera
  3. Låter jätte intressant! Skulle gärna läsa om detta jag också. Tränar på att leva mer här och nu, men det är inte helt lätt.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är absolut inte lätt, jag har så svårt att stänga av de tankarna som ligger i dåtid och framtid, det blir till att öva :). Kram Jennifer

      Radera
  4. Jo, det där borde man anamma... om man har tid och kan stava till ordet annama ;-)??

    SvaraRadera
  5. Stanna upp och bara vara. Det låter nyttigt. Du får ge oss en intensivkurs här! Och det där ältandet, kommer du på hur man blir av med det, och kan lära mig, då kommer du bli min idol!
    Kram Paulina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer givetvis dela med mig av om jag kommer på hur man slipper ältandet :) Kram Jennifer

      Radera
  6. Precis. Lätt i teorin men svårare i praktiken. Jag är inte så mycket för just mindfulness. Det finns andra sätt att leva i nuet.
    Jag har lätt för älta saker som jag sagt eller gjort. Varför sa jag så. Varför gjorde jag på det sättet. Jag kan bli skitnojjig över att jag sagt något korkat. Sådana tankar är fullkomligt meningslösa för det är inget jag kan göra något åt. Troligen har ingen annan reagerat utan det sitter bara i mitt huvud.
    Ja du. Att det ska vara så svårt att leva i nuet. Framtiden kommer ju så småningom ändå.

    SvaraRadera

Tack fina för din kommentar!