onsdag 4 april 2012

Ont i hjärtat

Skärtorsdag imorgon, jag ska försöka att jobba en halvdag bara och sedan ska det bli så skönt att i alla fall få en dag extra ledigt till påsk. Jag önskar så att jag kunde vara ledig hela påsklovet med barnen, men sommaren är ju på intågande och jag vill spara på ledigheten till dess. Men nog gör det ont i hjärtat när äldste sonen får vara hemma själv och småttingarna får gå på dagis under påsklovet. Många verkar ha sitt påsklov nu men här så börjar lovet imorgon.





Ja lite påskpynt är i alla fall fixat nu. Och ja, jag har sagt det förut att jag är lite lat av mig ibland och som ni ser så är det inget traditionellt påskris jag har, men jag orkade inte masa mig iväg 200 meter för att hämta lite björkris, så jag och min dotter klippte av lite, ja ser ni vad det är förresten? det blev kvistar från päronträdet på gården :), funkar kanon, men jag vet inte hur det blir när knopparna slår ut?

Ikväll när jag läste godnattsaga för mina små så valde tösen en bok om djuren på gården och när vi läste om hästarna så frågade jag dem om de ville rida på en häst någon gång. Jag red när jag var liten och jag kan sakna det ibland när jag ser hästar. Vad tror ni de svarade? ja lilltösen ville ju såklart det men lillgossen sa bestämt "nej, jag vill rida på kossor och grisar", få se om jag kan lösa det på något sätt :).

"Havens djup kan mätas, men vem känner väl människans hjärta?" Ordspråk från Malaysia

Önskar er en riktigt bra skärtorsdag!

Kram Jennifer

11 kommentarer:

  1. Ha, ha, ja varför inte en ko eller gris istället för häst!:D

    mina 2 äldsta barn har också varit hemma ensamma på lovet, men det verkar bara tycka det är skönt! From imorgon kommer jag vara ledig med Julia, hon har varit lite avundsjuk på bröderna som fått ha lov.

    Kram pernilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite skönt att höra att man inte är ensam om att jobba på loven :). Skönt att ni får lite extra ledigt nu i alla fall, hoppas ni får det riktigt bra! KRam Jenifer

      Radera
  2. SV: Men eller hur. Folk är så trista och stela när det gäller traditioner ;)

    Och varför inte rida på en gris, nu när vi ändå är lite vidsynta?
    Kram tjejen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi,hi ja men eller hur :)?! Ha det bra! Kram Jennifer

      Radera
  3. Vi är hemma fr jobb/skola/dagis idag, men det är första dagen. Jag förstår inte hur många semesterdagar/ev föräldradagar som andra har, men det är bara att gratulera :)

    Kram o glad påsk

    SvaraRadera
  4. Hej Jennifer!

    Jag förstår din känsla och smärtan i hjärttrakten men jag tycker inte du ska ha ont i hjärtat. Det går inte att vara ledig alltid när barnen är lediga (om man inte som jag gör just nu, jobbar hemifrån som egen företagare). Det säger ju sig själv att inte smesterdagar räcker för det. Men det är ju inte meningen heller. Lovdagarna är till för att barnen behöver vila från skolarbetet och har egentligen inget med oss föräldrar att göra. Det var ju precis likadant då vi själva var små. Jag växte upp med en ensamstående mamma och var hos dagmamma tills jag blev ett nyckelbarn i 3:e klass. Det var då mina klasskompisar också blev nyckelbarn. Vi gick hem, åt mellanmål, gjorde våra läxor och var med kompisar och fick lära oss att ta ansvar. Det var både nyttigt och skönt att få lov att vara själv några timmar. Så ha absolut inte dåligt samvete Jennifer. Du är en fantastisk mamma som alltid finns där för dina barn. Jag är helt övertygad om att sonen kommer tycka att det känns riktigt lyxigt att få vara hemma ensam och sköta sig själv utan både föräldrar och småsyskon. Och att småttingarna har det bra på förskolan vet du ju om. Så strunta i det dåliga samvetet vännen och sträck på dig. Du är den bästa mamma som finns för dina barn. :)

    Ha nu en riktigt fin påsk och sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack kära fin Lotta för din kommentar. Det rinner tårar ner för kinden. Ja visst är det som du säger att sonen klarar sig utmärkt och barnen trivs ju faktiskt på sitt dagis, det gäller att försöka lära sig att släppa sitt dåliga samvete.
      Hoppas ni får en riktigt bra påsk! Kram Jennifer

      Radera
  5. Hahaha vilket gott skratt jag fick av lillgossens svar. Ibland blir lathet något kreativt, fint tycker jag. Kram!
    PS: Ja visst är det vackert med gravida kvinnor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan få höra mycket roligt av de små! Glad påsk! Kram Jennifer

      Radera
  6. Kände som du gällande påsklovet, vi har haft det denna veckan här nere i skåne, dottern fick gå på fritids hela veckan (förutom måndagen som var hos mormor och morfar) men det är som en blogg-vän skrev, de har ofta färre barn och mer mys en påsklovsvecka så försök att inte ha dåligt samvete, men det är svårt, jag vet!

    Ha det härligt och njut av de lediga dagarna ni har tillsammans.

    Kram Pernilla

    SvaraRadera

Tack fina för din kommentar!