söndag 24 juni 2012

Vilken helg

Hemma igen efter en fantastiskt skön helg i stugan, rena rama semesterkänsklan fick jag så det känns konstigt att behöva kliva upp och gå till jobbet imorgon.


Vi började midsommarafton med att plocka en massa blommor som placerades ut lite här och var och midsommarkrans gjordes förstås också, och så var det lite förberedelse av mat och efterrätt. Innan min mamma, pappa, en av mina småsystrar och en av mina småbröder med familj kom till stugan så hann vi gå till byns midsommarfirande och titta på midsommarstångsresningen, och det var ett firande i min smak, alldeles lagom stort.

En nöjd tös med sin krans och en nöjd gosse som fick vara vid en traktor!
Ber om ursäkt om jag bländar er med mina vita ben ;).


Efter midsommarstångsresning så vankades det en massa klassisk midsommarmat hemma vid stugan, förstår inte hur man lyckas stoppa i sig så mycket. Och tänk, äntligen en midsommar där vi dukade upp utomhus utan att vara rädd för att det skulle bli regn, det hör inte till vanligheten :). När alla var mätta och belåtna så vankades det tävling, ett måste när det är midsommar. Favorittävlingen tror jag blev "spott-med-grön-groda", den idén fick jag från Pernilla med den härliga bloggen "Livet här och nu".


 Mamma, pappa och lillasyster sov kvar och efter en rolig midsommarafton så väntade en riktigt härlig midsommardag. Vi tog en långpromenad på förmiddagen till Rällingsberg, ett gammalt gruvshakt. Jag älskar att besöka sådana gamla ställen, jag tycker det är så spännande att se saker från förr och blir så nyfiken på hur de hade det då. Här finns det bland annat kvar ett gammalt hus där arbetarna kunde uppehålla sig och jag skulle så gärna vilja gå in men det var låst, så det blev till att titta in genom fönstren, och oj vilken tapet det var i köket, helt underbar, gick tyvärr inte att fota.


Dasset var i alla fall öppet, så där kunde jag fota, tänk att sitta här på rad och filosofera :)


Nyfiken gosse och en lite tös som smalade sommarminnen.

Idag tog vi oss än längre tillbaka i tiden, till istiden ;). Vi åkte till ett ställe som heter Kus-Tjärns Putta, och gick i skogen för att se en jättestor stenbumling som dragits med vattenmassorna när inlandsisen smälte. Det var mäktigt att se sådan stora stenar som det fanns och barnen stortrivdes med att få vandra i skogen och klättra på stenar och föräldrarna också.




Bilen parkerade vi vid en liten tjärn där det fanns en gammal skogsarbetarbostad. Självklart ville de små leka fiske vilket resulterade i att lillgossen plurrade i totalt, gissa om han blev snopen! Och lite tårar kom det också men han blev snabbt glad igen och fick en varm och skön filt om sig.

"Att leva är inte tillräckligt. Solsken, frihet och en liten blomma måste man också ha!" Hans Christian Andersen

Oj, oj, det blev ett långt inlägg, men jag ser ju bloggen lite som min dagbok så jag vill ju såklart få med denna härliga helg! Jag hoppas att er midsommarhelg varit riktigt bra och önskar er en bra start på ännu en ny vecka!

Kram Jennifer

7 kommentarer:

  1. Låter som en härlig midsommarhelg!
    Den där spottleken körde vi oxå på midsommarafton, fast med godisnappar. Mycket uppskattat.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig helg! Många fina bilder visar du också. Jag har haft total bloggtorka ett tag, men nu känns det kul igen.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Å, det var så länge sedan jag såg ett dass! Min mormor hade ett. Ja, tänk att sitta där och filosofera!

    Dina bilder säget tjong i mig....så härliga! Fyllda med dina söta barn, sommar, blommor, vackra hus, vacker natur.

    Älskar Sverige!


    Kram och härligt att er helg blev så fin.

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig helg!
    Vackra bilder :-)
    Det är viktigt att se hur det var förr. Ännu viktigare är det att visa barnen det.
    Hoppas att veckan blir bra.

    Kram K

    SvaraRadera
  5. Ni ser verkligen ut att ha haft en jätte mysig midsommarhelg!:)
    Och du, det är ju det bästa med att ha en egen blogg, att man får skriva precis som man vill!:)
    Hade gärna varit ledig idag också, men här har det regnat hela dagen och då kunde jag lika bra jobba och hoppas på att det fina vädret kommer om två veckor.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Mamma har ett sånt där mysigt "familjedass", där kan man sitta ett bra gäng:))

    SvaraRadera
  7. Åh vilken härlig helg ni verkar ha haft! Riktigt fina bilder! Rena rama blogg-proffset!
    Såååå härligt att läsa om dina eskapader Jennifer :)!
    Må toppen <3

    SvaraRadera

Tack fina för din kommentar!