tisdag 8 maj 2012

Svullna ögon

Imorse vaknade jag med otroligt svullna ögon, som tur är så visste jag orsaken till det annars hade jag funderat vad som hänt. Orsaken var att jag igår kväll läste ut en bok och oj, oj, vad jag grinade, det var liksom både fint och tragiskt och jag blev att tänka på vad tiden är värdefull. Och jag fick mig en tankeställare till vad jag gör med min tid. Det är så mycket här i livet som jag vill hinna med, men det är bara att inse att jag hinner inte med allt utan det gäller att prioritera och verkligen göra sådant som känns betydelsefullt. Jag måste träna på att släppa saker, kanske låta det stå lite disk framme någon gång ibland, strunta i den där tvätten och bara vara, njuta med barnen, träna, åka på små utflykter och göra annat som får mig att må bra, för mår jag bra så är det ju så mycket lättare att ta hand om det där "tråkiga" sedan. 




Vad var det då för bok jag läste ut? Den heter "Gåvan" och är skriven av Cecilia Ahern, hon har även skrivit "PS I Love You", har någon av er sett den filmen? en film som man kan se om man verkligen vill gråta, den är otroligt bra enligt mitt tycke. Men åter till boken;

"Varje dag för Lou Suffern en kamp mot klockan. Han måste alltid vara på flera ställen samtidigt; han har knappt hunnit ut ur ett möte förrän han måste vara på ett annat. Han försummar sin fru, glömmer bort sin fars 70-årsfest och har aldrig bytt en blöja på sin ettårige son. På väg till jobbet strax före julträffar Lou den hemlöse Gabe. Lou blir nyfiken på honom och ser till att han får ett jobb på firmans postavdelning. Men snart börjar Lou ånfra att han hjälpt Gabe. Hans blotta närvaro gör Lou illa till mods- och hur är det möjligt att Gabe lyckas vara på två ställen samtidigt? Men Gabe har en gåva till Lou. En gåva som på något mystiskt vis kommer att förändra honom för all framtid."

Enligt mig så var det en riktigt bra bok, en varm och rörande berättelse,  som i alla fall fick mig att tänka till. Nu blir det till att leta efter någon annan bok att läsa, någon som har några bra tips?

"Sometimes something worth doing is worth overdoing" David Letterman

Ha det gott!

Kram Jennifer

12 kommentarer:

  1. kloka tankar du delar med dig idag! Den boken ska jag absolut läsa. Har inte sett filmen heller men den står på min lista. Jag behöver också träna på att ta vara på stunden och inte hela tiden vara igång och på väg. Ha en bra kväll!
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Ännu en bok att lägga till på listan över böcker jag vill läsa!:) Brukar läsa uppemot 20 böcker på semestern och detta kan bli en av dem.
    Hoppas att du är bättre idag. Jag är lite snorig, så jag har bestämt mig för att vila mig i form!:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tack, halsen känns mycket bättre men är snorig så det har bara blivit promenader för mig nu på slutet, så jag får också vila mig i form :). Hoppas att du inte blir sämre. Kram Jennifer

      Radera
  3. Tack för tipset! Jag är lite periodare när det gäller böcker. Börjar känna mig riktigt sugen igen. Har du läst Flickan under gatan? Av Roslund och Hellström. En mycket gripande bok om barn som "försvinner" bort och bor på gatorna i vårt land.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men då är du som jag, jag är också periodare :). Tack så mycket för tipset, jag har inte läst den. Kram Jennifer

      Radera
  4. Halloj

    Trodde att du hade fått pollenallergi :)

    Viktiga tankar. Oftast är jag ganska bra på att sätta mig ner mitt i röran och vara göra ngt "kul". En picnic med barnen i vardagsrummet fast hela köket är fullt med disk. Kan vara ganska befriande, men sedan är det inte alltid så städat här hemma :)

    kram på dig

    SvaraRadera
  5. Hej fina du!

    Tack för boktips - det är alltid så himla kul att få!! (Nu ska jag bara hitta tiden att läsa hihi)

    Sedan vill jag säga stort TACK för dina alltid så fina kommentarer hos mig!!! De gör mig verkligen jätteglad och betyder massor!

    Kram Jes ♥

    SvaraRadera
  6. Vilken fin blogg du har =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

    SvaraRadera
  7. I have a Cecilia Ahern book although in another language :) Happy Wednesday

    Maria

    SvaraRadera
  8. Ska se om jag kan få tag i den boken.
    Jag älskar den typen av böcker!

    Hoppas att du får en härlig onsdag min vän.
    Kram K

    SvaraRadera
  9. Jag läser ALDRIG, kanske man borde...:)
    Kram på er!

    SvaraRadera
  10. Tack för peppningen! :) inser att det var längesen jag läste, kanske får bli till sommaren iaf, tack för boktips! PS I love you har jag inte läst men sett filmen iaf, och vilken film! Kram om dig PS: Blogga via mobilen gick ju jättebra ser jag :)

    SvaraRadera

Tack fina för din kommentar!