söndag 2 mars 2014

Bildbomb Sälen

Jaha, då är vi hemma igen, efter en alldeles underbar vecka i Sälen. För en vinterälskare som jag så var det som att komma till himmelriket när vi kom till Sälen. Det var så mycket snö så jag tror aldrig att jag har sett något liknande. Kameran har fått vila hela tiden faktiskt, så bökigt att ha den med sig, men med mobilen blev det en hel del bilder så här kommer en riktig bildbomb från vår vecka i Sälen:).


Vi kom fram framåt kvällen på söndagen och gissa om det var skoj för barnen att få leka i de enorma snöhögar som fanns runt stugan :). Och efter det blev det mys i soffan med lite godsaker och yatzy.

Måndagen bjöd på riktigt tråkväder, det blåste och regnade. Men som tur är så finns ju Experium i Lindvallen där det finns diverse skoj att göra, vi passade på att gå på bio.




Men sen så blev vädret bättre. Inte så att vi hade strålande sol, nej det var mulet i princip hela tiden men det gjorde mig inget. Tisdagen bjöd på både slalom och längdskidåkning. Det var länge sedan jag åkte slalom, men det är ju galet skoj. Fast jag måste säga att jag har blivit riktigt feg, vågar inte åka särskilt fort. Kidsen var hur duktiga som helst. De hade bara åkt en enda gång i sitt liv förut men de fixade barnbackarna galant. Lillgossen var väl inte så himla förtjust i åkandet, ville åka mellan mina ben mest hela tiden. Det han tyckte bäst om var att åka lift, han är lite bekväm av sig den gossen :).







Vi bodde i Gubbmyren och i närheten av stugan, som vi hyrde genom mitt jobb, så fanns det riktigt fina längdspår. Jag och maken tog en runda på tisdagen, och oj vilken vacker natur!




På onsdagen testade vi längdskidåkning vid Lindvallen, hela familjen. Jag och lillgossen hamnade lite på efterkälken. Vi tog det lugnt och fint och fick en fin stund tillsammans och pratade om både det ena och det andra. Det kom en gammal farbror och åkte förbi oss i en uppförsbacke, lillgossens kommentar var då "mamma, titta, en gammal gubbe!", älskar kidsens kommentarer och funderingar :).


Det var ett litet backigt spår så det behövdes lite puffar rumpan ibland :).

På torsdagen fick grabbarna klara sig själva och jag lilltösen stack till backarna i Lindvallen. Vi fick en kanondag och då tittade till och med solen fram.


Första gången i sittliften, lite läskigt tyckte hon allt att det var och så blåste det väldigt mycket.

Vid Valletorget fanns det fler olika roliga hinder i backen. Det var dock lite svårt att åka tyckte lilltösen för det var så uppåkt och hade blivit sådana gropar och stora snöhögar. Men att susa fram som i bilden överst, det är ju bara så härligt.


Lillgossen var inte supersugen på att åka slalom på fredagen, men att varva några åk med lek i lekpark, glassätning och show var helt ok (får väl erknna att glassen var en muta för att få honom att åka några extra åk ;)).


Man behöver ju inte bara åka slalom i backen :). Måste säga att Lindvallen var ett perfekt ställe för barn.

Det bjöds på en show på eftermiddagen vid Snötorget i Lindvallen som kidsen verkligen älskade, det blev mycket skratt.
Innan mörkret kom så hann jag och maken även med en tur i längdspåret. Det var väldigt dimmigt både i backen och i spåret.


Ja, som jag nämnde, det var dimmigt i backen på fredagen, bilden till höger är sikten man hade uppifrån. Det var faktiskt läskigt tyckte jag.


På lördagen, som var sista "riktiga" dagen för oss i Sälen så frågade vi kidsen vad de ville göra. Svaret var "vi vill bara ha en slappardag, vi orkar inte åka mer skidor". Så fick det bli, vi tog en promenad till pulkabacken och grillade lite korv och lekte. Äldste grabben valde soffan :).

Men jag kände mig lite rastlös på eftermiddagen så jag gav mig iväg ut i skidspåret. Det gick tungt som bara den, lössnö i uppförsbackarna och klister under mina skidor var ingen bra kombination. Men det kändes gott i kroppen efter att ha fått kämpa lite :).




Oj oj vilket långt inlägg med en massa bilder, ni har väl tröttnat för längesedan :). Jag är så otroligt tacksam att vi fick möjlighet till en vecka i Sälen tillsammans hela familjen. Det är så skönt att få komma iväg och bara vara utan en massa "måsten". Att leka, busa, skratta, åka skidor, spela spel, äta gott och bara ha det allmänt bra tillsammans, det gör så gott för själen.

Nu blir det väl snart sängen här så att man orkar upp till jobbet imorgon. Känns lite ångestfullt, men bara en dag har gått så brukar det kännas bättre sen.

Ha det toppen!

Kram Jennifer

6 kommentarer:

  1. Vilken toppenvecka! Så många härliga bilder. Massa skidåkning, lek, korvgrillning och annat skoj. Precis dom det ska vara på ett sportlov :).

    Önskar dig en bra vecka!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt med skidsemester! Vi har redan bokat vår till nästa år :-)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh vad bra att ni fick en riktig vintervecka 😃 vi har planerat en weekend i Sälen i slutet på v.11 Får se om snön ligger kvar då.
    Hoppas du får en bra dag idag. Kram

    SvaraRadera
  4. Gud så mysigt ni haft det! Sälen är verkligen ett toppenställe för barn. Längtar till nästa gång vi ska dit igen. Skidsemester är så mysigt.
    Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig vecka, känns som du varit borta läääänge ;-) men så skönt att bara få vara, få miljöombyte, och för dig en massa massa snö!
    Nu vill jag ha vår!
    Hoppas första dagen på jobbet har gått bra!
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  6. Åh vilka härliga dagar ni har haft. Så mycket snö. Kram.

    SvaraRadera

Tack fina för din kommentar!