torsdag 10 oktober 2013

Kroppens naturliga morfin

"Motion frigör serotonin, en signalsubstans som dämpar negativa känslor som sorg, ilska och rädsla. Det frisätter också endorfiner, ett hormon som lindrar smärta, lugnar kroppen och skapar lyckokänslor. Det är kroppens naturliga morfin." ur Titti Holmers bok "Lycka nu" 

Som jag skrivit tidigare så är träning en riktigt bra "medicin" för mig när jag känner mig trött, sur, arg och ledsen. Jag kan känna mig helt nere och så sticker jag iväg och tränar och kommer hem som en ny människa :). 


Det blev ett pass på gymmet imorse. Jag är tacksam att maken lämnar barnen på morgonen så att jag hinner träna innan jag börjar jobba :).


Idag hade maken tagit ledigt vilket innebar att jag inte behövde jäkta till dagis och skolan efter jobbet. Oj så lyxigt det kändes, jag kunde i lugn och ro åka till affären och där kunde jag till och med kika på böcker och lite annat.



Jag tyckte att det luktade ärtsoppa idag på lunchen på jobbet och jag blev så sugen på det. Så middagen idag blev ärtsoppa och pannkaka.


Jag brukar ju vara föräldraledig på fredagar men imorgon måste jag jobba på förmiddagen och jag saknar den där härliga "yes, jag-har-tagit-helg-känslan" nu, men den känslan får komma imorgon istället.




Nu ska jag bläddra lite i Runner´s world innan det är dags för lite sömn.

Ha det!

Kram Jennifer

7 kommentarer:

  1. Det är precis det där jag måste få in i både mitt huvud och min kropp.
    Du är duktig du.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Så sant, humöret blir på topp efter ett träningspass.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Låter som du hade en riktigt bra dag!!

    SvaraRadera
  4. Jag önskar att min kropp tillät mig att träna kontinuerligt för som du skriver, man mår riktigt bra av det på många sätt och vis. Kram.

    SvaraRadera
  5. Vad gott det låter med träning innan jobbet! Här blir det lite svårt tyvärr eftersom det oftast är jag som ska fixa iordning med ungarna på morgonen eftersom maken mestadels inte är hemma...eller så åker han iväg före mig! Nåväl, that´s Life for me....

    Jag blir alltid så glad när jag har läst dina inlägg. Du inspirerar mig på flera sätt!

    Ha en toppenfredag fina du, själv blir det ännu en vabdag...hmm

    Kraaam Veronica

    SvaraRadera
  6. Kan bara hålla med!! Visst mår man gott!! Min och även min mans träning ingår i familjeplaneringen :-) klart det kan bli spontan dagar också!
    Du är minsann en inspirationskälla, tack vare dig som jag hittade kettlebell som ett alternativ!
    Hoppas du har hittat fredags känslan efter en fm på jobbet!
    Trevlig helg
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Tur att du fick en sån bra torsdag då med morgonträning och lite lyxig egentid i affären - nu när du måste jobba lite idag :(

    Kram Ullis

    SvaraRadera

Tack fina för din kommentar!