fredag 1 januari 2016

Planera toabesöken

God fortsättning!

Jag tror jag låter bli att göra en tillbakablick över 2015. Det är ett år som naturligtvis innehållit massor av bra och roliga saker men som alltid kommer att vara året då min käre bror lämnade oss. Dagen då han rycktes från oss närmar sig och det känns lite tungt. Men jag ska försöka att ändå tänka positivt, tänka att han har det bra där han befinner sig nu. Tänka att hans värme och godhet är mer välbehövligt där han är nu än här hos oss. Och han finns med oss i våra hjärtan för alltid. Vid tolvslaget igår på tv så sjöng Malena Ernman "hans" sång, "You'll never walk alone", och det kändes bra och hoppfullt, 2016 kommer att bli bra!

Eftersom vi känt oss lite krassliga nu på slutet så orkade vi inte ordna med något till nyår utan valde att åka till stugan och fira in det nya året där. Vi åkte som tur var dagen före nyårsafton, för vi hade inte någon vidare tur. Några timmar efter att vi kommit så hör jag hur det låter märkligt i köket. Vi ser då att en koppling till vattenledningen spruckit och det sprutar vatten. Det var bara till att stänga av allt vatten och maken försökte allt vad han kunde för att fixa utan riktiga reservdelar. Men det gick inte. Vi fick alltså ha vattnet avstängt och var tvugna att planera våra toalettbesök väl och bara spola vid behov. Helst att alla skulle kissa samtidigt så att vi sen kunde spola med vatten som vi fyllt upp i hinkar. 

På kvällen sen när maken äntligen lyckats få stopp på läckaget och vi lyckats fylla upp lite vattenförråd och han och jag sjönk ner i soffan, då börjar lillgossen hosta som bara den. Han hostar så både jag och maken blir lite smått irriterade. Jag vet han inte kan hjälpa att han hostar stackarn och man får inte bli irriterad, men ibland är man bara så trött att det är svårt att inte bli irriterad. Efter ett tag ropar lillgossen att vi måste komma, han har hostat så han spytt ner hela kudden. Kudden fick hamna ute på altanen och sen kunde han äntligen somna och det dåliga samvetet över att jag känt sig irriterad kommer över mig.

På nyårsafton fick maken åka in till Biltema i Borlänge för att fixa reservdelar. Sen fick stackaren kämpa och ha sig under diskbänken. Det visade sig vara mer trasigt än han trodde så det blev till att locka rören i köket och till varmvattenberedaren. Då fick vi i alla fall vatten i badrummet och slapp planera toabesöken ;).




Jag gav mig sen ut på 2015-års sista träningspass. Eftersom förkylningen inte gett med sig så fick det bli en lugn joggingrunda. Och som jag gillar att springa här! 
Sen var det ju det där med att duscha. Jag chansade på att det skulle finnas vatten kvar i varmvattenberedaren, men så var inte fallet. Vattnet var svinkallt, jag gjorde ett tappert försök men kände att jag inte skulle fixa att tvätta håret i det kalla vattnet. Det blev till att värma vatten på spisen och fylla en hink och sedan "duscha" med en skopa. Det funkade riktigt bra faktiskt, men man märker hur bortskämd man är med att alltid ha tillgång till vatten.


Medan jag sprang lekte kidsen ute i sin koja. De hamrade och sågade och hade skoj ett bra tag.

Fast sen blev det mys inne i stugan när det började skymma ute. Jag lärde kidsen en patiens. Och lillgossen hade sådan tur och klarade den på första försöket. 

Det lite bökigare att fixa nyårsmiddagen utan vatten i köket, det blev ett fasligt rännande mellan kök och badrum :). Men middag blev det och det smakade riktigt bra.

Musselsoppa, rostbiff med mandelpotatispuré och grönpepparsås och så vaniljpannacotta till efterrätt.




Äldste grabben fick vi inte med oss. Han var hemma med en kompis (tjejkompis, misstänker att det kanske kan vara något mer än en kompis men det är lite komplicerat så jag säger att det är en kompis ;)). 
Vi ringde honom via FaceTime på kvällen för att höra hur de hade det, men det var inte populärt att vi ringde via FaceTime och det enda vi fick se var kökstaket :).

Så nu är det alltså första dagen 2016. Vi fick en rejäl sovmorgon och vaknade före kidsen, de väckte vi när klockan var 10.30. Aldrig har de väl sovit så länge.

Efter frukost eller kanske snarare brunch, packade vi väskan med matsäck och gav oss ut på äventyr. Målet var att hitta en sjö vi aldrig varit vid. Det blev riktigt bra äventyr och vi hittade sjön :).




Jaha, 2016, vad ska hända då? Jag har inte direkt några nyårslöften men jag har ändå lite mål och saker jag vill förändra. Jag vill att vi hela familjen ska äta lite hälsosammare. Inte för att vi äter så onyttigt nu men jag vill att vi föra in lite vegetariska måltider och äter mer fisk. 
På det personliga planet så vill jag bli snällare mot mig själv, göra sådant jag vill göra utan att tänka så mycket på vad andra tycker och tänker (det här har jag haft som mål förut, men jag måste fortsätta att jobba med det). Jag ska inte vara så dömande mot mig själv och även bli bättre på att inte döma andra utan att veta något om hur deras bakgrund är. Jag hoppas också få mer ork till att vara hjälpsam och hjälpa andra som behöver det. 
Självklart önskar jag också att min kropp ska tillåta mig att träna allt möjligt som jag vill träna. 
Sen önskar jag såklart att jag och min familj får ha hälsan i behåll, att vi får umgås, skratta och uppleva många saker tillsammans och att vi får tid till att umgås mycket med släkt och vänner. 

Än en gång, God fortsättning! Jag hoppas att 2016 blir ett fantastiskt år för alla.

Kram Jennifer




1 kommentar:

  1. Mysiga sista dagar, ja om man bortser från vattenröret och förkylningarna.
    Hoppas att ni fått en lugn start på det nya året.

    Ha det gott!

    SvaraRadera

Tack fina för din kommentar!