tisdag 11 februari 2014

Boosta sin hjärna

Jaha jag gör ett nytt försök idag. Jag tänkte igår skriva om att boosta sin hjärna, men det råkade komma lite strul ilska emellan ;). Jag läste på ingenjörskarriär igår om 6 enkla sätt att boosta sin hjärna på och jag tänkte at jag skulle dela med mig av de tipsen:


  • Blunda- Stäng ögonen när du utför en vardaglig syssla som bäddar sängen eller häller upp ett glas vatten. Det är ett enkelt sätt att skärpa dina sinnen och ditt minne enligt Ron White.
  • Dansa- När du dansar produceras ett protein som hjälper hjärncellerna att kommunicera mer effektivt. Området i hjärnan där gott omdöme sitter aktiveras och hjärtat pumpar snabbare, vilket ger mer syre och näringsämnen till hjärnan enligt proffesor Gary Small.
  • Byt hand- Flytta musen, gaffeln eller tandborsten till din andra hand, hjärnan måste då ansträngas för saker som närapå är en refelx för den vana handen. När man använder den handen man inte är van med måste man aktivera många olika delar av hjärnan menar proffesor Allen Sils.
  • Spela pingis- Pingis är den ultimata sporten för hjärnan. Det höga tempot kräver att spelaren reagerar blixtsnabbt och perfekt koordination av ögga och rörelse. Detta säger hjärnforskaren Daniel Amen.
  • Shoppa- Shopping är ett sätt att boosta hjärnan enligt Gary Small. Det är en såväl fysisk som mental aktivitet. "Du går, du interagerar med andra människor och du räknar, vilket aktiverar olika delar av hjärnan" säger Gary.
  • Jonglera- jonglering får din hjärna att växa visar en tysk studie.

Det här tyckte jag lät som roliga tips för att boosta hjärnan. Tycker oftast att man får höra att man ska lösa korsord, sudoko och liknande saker för att trimma hjärnan, men jag gillar inget av det så det här lät mycket bättre :).

lillgossen är fortfarande sjuk och idag var det min tur att vabba. Lilltösen hade väääääldigt ont i huvudet sa hon, så hon var tvungen att stanna hemma hon också. Jag tror nog inte att det var så farligt men hon ville nog gärna vara hemma med oss.


Sjuklingen fick önska mat till lunchen och han bestämde sig för våfflor.


Det var varken mig eller lilltösen emot att äta våfflor, jag tycker det är riktigt gott.

Det blev en lugn och skön dag, ja förutom nervositeten och den höga pulsen när vi tittade på sprint-tävlingen i OS. Det är ju sa galet spännande och jag hoppar skriker där framför teven. Äldste grabben brukar säga till mig "du vet att de inte hör dig va?", men jag kan inte hålla tyst. Tänk vad galet duktiga de är allihop.

Snart ska grabben skjutsas till fotbollsträning sedan blir det ett kb-pass för mig här hemma. Det blir ett pass som innehåller en styrkedel och en konditionsdel.

Ha en skön kväll!

Kram Jennifer

5 kommentarer:

  1. Vilka jättespännande tips för hjärnan! Jättefin blogg, jag gillar verkligen namnet :-)

    SvaraRadera
  2. Så bra tips, haha jag är lika dan skriker som en tok och tycker minsann att de kan göra liiiiite till.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Har läst dom där tipsen innan och det är galet svårt att göra något med andra handen, exempelvis borsta tänderna. Men som med mycket annat går det säkert lättare och lättare ju mer man gör det! Shoppingen är väl det som går lättast! Mysdag hemma kan man verkligen behöva ibland även om man inte är krassligt!

    KRam

    SvaraRadera
  4. hehe shoppingen gillade jag! "blunda" skall jag vidarbefodrad till min man haha... han har typ världens sämsta minne, han har tom skrivit ner "hämta barn" på sin to-do-list...
    Tråkigt att lillgrabben är sjuk, hoppas att han kryar på sig...
    Igår var jag ledig med mina killar, ja inte blev det någon solskenshistoria med att ta ledigt en dag på sportlovet! allt gick åt skogen, irriterad, arg ja det var inte min dag... jag är ledig på fredag igen, hoppas på en bättre dag...

    ha en fin onsdag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Vad gott med våffler. jag fick ju ett järn i julklapp, kanske dax att testa det. Vilken kul lista. Jag visste det...att shopping var nyttigt och inte konstigt att man är helt slut efter en dag på shoppingcentrat. Kram Anette

    SvaraRadera

Tack fina för din kommentar!