måndag 8 januari 2018

Mängder med svordomar

Första jobbdagen efter en fantastisk vecka i Sälen. Kan säga att det var riktigt segt att vara tillbaka, hade inte den minsta lust att kliva upp ur sängen imorse. Men men, om några dagar så är man inne i rutinerna igen.

Vi stack upp till Sälen på nyårsafton, vi stannade till i Kläppen och åkte slalom där innan vi drog till stugan som vi hyrt genom mitt jobb. Det var första gången vi testade Kläppen och det fick godkänt av oss alla 😀.


Vårt nyårsfirande startade med slalomåkning i Kläppen och sedan blev det god middag i stugan iklädda underställ. Älskar att få mysa runt i underställ efter en dag i backen.


Jag har en himla segdragen förkylning som aldrig ger med sig. När jag känner mig bättre så kör jag lite hårdare träning och då kommer förkylningen tillbaka som ett brev på posten. Så den här veckan i Sälen har jag tagit det lugnt och nästan bara gjort aktiviteter med familjen. Jag tog mig ut på längdskidor själv ett par gånger men åkte då väldigt lugnt och så tog jag lite sköna promenader.



Lillgrabben hade fått nya, icke vallningsfria, skidor. Första dagen när vi skulle åka var det nollgradigt och snöfall, alltså svårvallat. Vi kom iväg en bit och allt kändes bra och mysigt, men det varade inte länge. Lillgrabben hade inget fäste alls utan halkade mest bara fram och tillbaka, han kämpade på, svor, vi stannade och la på mer valla. Blev inte direkt bättre och svordomarna blev fler och fler. Efter ett tag ledsnade maken ur och drog på röd valla (utan min vetskap), röd valla och snöfall, ingen bra kombo. Sen stack maken och dottern iväg och jag och lillgrabben fick tampas tillsammans i spåret. Det fastande flera cm tjockt snölager under skidorna, vi kunde åka typ 100 m sedan fick vi lov att stanna och skrapa bort snö, nu kom det mängder med svordomar från mig också. Tror vi skulle ha passat ganska bra i typ "Ett päron till farsa"-film 😂. Tillslut tog vi oss ändå runt och jag måste säga att det var beundransvärt av honom att fixa det, det blev lååååååånga 5 km.

Fick till lite egen åkning också, i väldigt lugnt tempo och det var så himla skönt att få glida fram i spåret.


Vi provade slalomåkning i Stöten och jag kan säga att det är nog mitt favoritställe i Sälen nu. Det fanns roliga, långa och lagom svåra backar. Det enda negativa var att de inte gjort ordning så att man kunde ta sig från sittliften till vår favoritbacke "Mormors störtlopp"och knappliften upp dit tog galet lång tid. Vi provade att ta vägen från sittliften trots att det inte var pistat och körde alltså lite offpist. Ingen bra idé när man har en lillgrabb som blir galen om det inte går som på räls hela tiden, det blev alltså lite svordomar här också 😂.



En mycket fin dag i Stöten.



Innan vi gav oss ut på längdskidor igen så åkte vi faktiskt iväg till Intersport och köpte nya vallningsfria skidor till lillgrabben. Vi vågade inte chansa och ge oss ut igen med de andra. Vi planerade att testa att köra Kalven runt, 11 km. Det kändes lite osäkert om kidsen skulle fixa att åka så långt, men det gick galant. Vi delade upp rundan i delmål, först 4 km till Lindalens fäbod där vi köpte oss lite fika. Sedan körde vi ca 3 km till och tog lite stopp och åt matsäck och sedan var det bara 4 km kvar. Det gick hur bra som helst!





Jag tror knappt att jag gick klädd i något annat än underställ på hela veckan, det är så skönt att bara få mysa runt så. Enda gången som jeansen åkte på var när vi käkade middag på O´learys. Men kan säga att de åkte av så fort vi kom tillbaka till stugan 😀.







Ena dagen önskade sig barnen en vilodag men lite pulkaåkning fick det bli ändå. Det kändes som att vi åkte med livet som insats, det gick galet fort. Backen såg lite mesig ut men den var brant kan jag lova.



En kall öl sitter aldrig fel efter en rask promenad som avslutas med en låååång uppförsbacke.

Sista dagen blev det slalom i Lindvallen. Det var en riktigt fin dag men lillgrabbens humör var inte direkt på topp. Allt var fel, var det inte det ena så var det det andra, det är då man får försöka slå dövörat till och bara köra på ändå 😂. Jag och dottern njöt i alla fall av härlig åkning.






Som sagt, en riktigt härlig vecka i Sälen trots en del gnäll och svordomar, men det är sådant som hör semester till 😀.

Nu är det hög tid för mig att ta tag i den enorma tvätthög som finns i tvättstugan, sedan får det nog bli en promenad. Känner fortfarande av halsen så ingen direkt träning för tillfället. Tror ändå att jag imorgon ska försöka få med mig dottern på Dans fusion på Friskis.

Ha det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack fina för din kommentar!